Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.
x
X

ZAPLANUJ SWÓJ SPACER

TEATR POLSKI W POZNANIU

ul. 27 grudnia 8/10

Teatr Polski w Poznaniu powstał w XIX stuleciu. Walka o budowę sceny, na której można by grać spektakle po polsku, była swoistym aktem sprzeciwu wobec zaborców. 26 czerwca 1869 uchylono tzw. ustawę procederową, wymagającą zgody władz na przedstawienia w językach innych niż urzędowy niemiecki. Powstała spółka, która postawiła sobie za cel wybudowanie polskiego teatru, a budowa została sfinansowana ze składek społecznych Polaków żyjących pod zaborami, co upamiętnia napis „Naród Sobie” na elewacji teatru. Budynek został zaprojektowany przez Stanisława Hebanowskiego zgodnie z ówcześnie panującymi tendencjami dotyczącymi architektury teatralnej. W jego konstrukcji widać inspiracje włoskim renesansem. Gmach zlokalizowano przy ulicy Berlińskiej (dziś ulicy 27 grudnia).
Poznań: Teatr Polski w Poznaniu
Pierwsza nazwa brzmiała: Teatr Polski w Ogrodzie Potockiego i upamiętniała jednego z darczyńców, którzy przyczynili się do powstania sceny – hrabiego Bolesława Potockiego. Hrabia przekazał na rzecz spółki odpowiedzialnej za budowę teatru działkę, na której miał stanąć teatr. Ostatecznie jednak budynek zlokalizowany został w innym miejscu – przy ulicy Berlińskiej (dziś ulicy 27 grudnia). Działkę Potockiego sprzedano, a pieniądze przeznaczono na zakup nowej posiadłości od Stanisława Hebanowskiego. To właśnie on zaprojektował nowy gmach teatru i zrzekł się wynagrodzenia za swoją pracę. 8 kwietnia 1873 położono kamień węgielny pod budowę nowej sceny. Działka, na której powstawał teatr miała powierzchnię 2 tysięcy metrów kwadratowych, co uniemożliwiało wzniesienie teatru jako budowli wolnostojącej. Aby gmach wyglądał reprezentacyjnie wzniesiono go w głębi posesji i poprzedzono dziedzińcem z fontanną.
W budownictwie teatralnym XIX wieku zachodziło wiele zmian. W latach sześćdziesiątych architekci projektujący kolejne sceny poszukiwali inspiracji we włoskim renesansie. W realizacji poznańskiej motyw dotychczas stosowanego portyku zastąpiony został przez loggię. Widownię w typie balkonowo-lożowym zaplanowano w sposób bardziej konwencjonalny. Dla mniej zamożnej publiczności przewidziano miejsca na trzecim balkonie. Utworzono też parter dla uczącej się młodzieży. W sumie teatr mógł pomieścić około 500 osób.  21 czerwca uroczyście otwarto teatr spektaklem zagranym przez amatorów (Wąsy i peruka Józefa Korzeniowskiego). 25 września uroczyście zainaugurowano istnienie stałej sceny zawodowej spektaklem Zemsty Aleksandra Fredry. Dyrekcję na dwa sezony objęli dwaj aktorzy galicyjscy: Karol Doroszyński ze Lwowa i Władysław Terenkoczy z Krakowa. Po ustąpieniu Terenkoczego Doroszyński prowadził teatr do 1881 roku.
 
Do 1918 roku repertuar teatru zaspokajał przede wszystkim potrzeby mieszczańskiej publiczności. W latach międzywojennych w repertuarze teatru dominowały współczesne dramaty polskie. Gmach przetrwał wojnę i teatr wznowił działalność w marcu 1945 roku. Niezwykle ważnym czasem dla rozwoju poznańskiej sceny była dyrekcja Wilama Horzycy (1948-51). W późniejszych latach zmiany na dyrekcyjnym stanowisku następowały często. Ważnym momentem było objęcie w roku 2000 dyrekcji przez Pawła Wodzińskiego i Pawła Łysaka. Teatr Polski znalazł się wtedy w centrum najważniejszych współczesnych wydarzeń teatralnych, w repertuarze pojawiły się teksty „nowych brutalistów”, a w koprodukcjach powstały głośne spektakle: 4.48 Psychosis  Sarah Kane w reżyserii Grzegorza Jarzyny  oraz Oczyszczeni Sarah Kane w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.
Dziś Teatr Polski gra na trzech scenach: Dużej Scenie, Malarni i Galerii. Malarnia – scena kameralna teatru otwarta w połowie lat osiemdziesiątych, przeszła gruntowną modernizację. Od listopada 2011 roku widzowie mogą oglądać spektakle w całkowicie przebudowanej przestrzeni. Galeria rozpoczęła działalność 25 marca 2011 roku. Przeznaczona jest przede wszystkim na prezentacje małoobsadowych spektakli, współczesnej dramaturgii, a także czytań scenicznych.
Teatr był również organizatorem festiwalu „Bliscy nieznajomi” (od 2007 do 2015 roku) i konkursu dramaturgicznego „Metafory rzeczywistości” (od 2008 do 2015 roku).​
CZYTAJ DALEJ

CIEKAWOSTKI

►  Data powstania: 21 czerwca 1875.

►  Teatr Polski w Poznaniu ma najstarszą scenę obrotową w Polsce i jedną z najstarszych w Europie. To scena ręczna – żeby zaczęła się obracać, pracownicy techniczni muszą wejść na pomosty i trzymając za specjalne uchwyty zacząć kręcić. Od lat 90. mechanizm nie jest już używany. Ostatnim spektaklem, w którym wykorzystano możliwości zabytkowej obrotowej sceny był Tajemniczy Ogród.

►  Wilam Horzyca odwołany z funkcji dyrektora Teatru Polskiego w 1951 roku, odchodząc rzucił podobno klątwę na Poznań i scenę, którą zarządzał. Klątwa miała trwać pięćdziesiąt lat.

WAŻNE DATY

►  1875–1881 dyrekcja Karola Doroszyńskiego (na początku w duecie z Władysławem Terenkoczym).
►  1881–1882 dyrekcja Łucjana Kościeleckiego.
►  1882–1883 dyrekcja Aleksandra Podwyszyńskiego.
►  1883–1896 dyrekcja Franciszka Dobrowolskiego.
►  1896–1908  dyrekcja Edmunda Rygiera.
►  1908–1912 dyrekcja Andrzeja Lelewicza.
►  1912–1914 dyrekcja Nuny Młodziejowskiej-Szczurkiewiczowej i Bolesława Szczurkiewicz.
►  1918–1933 dyrekcja Bolesława Szczurkiewicza (w latach 1920–1922 z Romanem Żelazkowskim).
►  1933–1938 dyrekcja Roberta Boelke.
►  1938–1939 i 1945–1948 dyrekcja Władysława Stoma.
►  1948–1951 dyrekcja Wilama Horzycy.
►  1951– dyrekcja kolektywu: Jerzy Kordowskiego, Stefana Orzechowskiego i Tadeusza Muskata (przewodniczący).
►  1951–1953 dyrekcja Władysława Woźnika.
►  1953–1956 dyrekcja Aleksandra Gąssowskiego.
►  1956–1958 dyrekcja Romana Sykały.
►  1958–1959 dyrekcja Ireny i Tadeusza Byrskich.
►  1959–1963 dyrekcja Jana Perza.
►  1963–1967 dyrekcja Marka Okopińskiego.
►  1967–1970 dyrekcja Jerzego Zegalskiego.
►  1970–1971 dyrekcja Andrzeja Ziębińskiego.
►  1971–1973 dyrekcja Zbigniewa Pawlaka.
►  1973–1981 dyrekcja Romana Kordzińskiego.
►  1981–1982 dyrekcja Mikołaja Grabowskiego.
►  1982–1985 dyrekcja Tadeusza Peksy.
►  1985–1993 dyrekcja Grzegorza Mrówczyńskiego.
►  1993–1997 dyrekcja Zbigniewa Jaśkiewicza.
►  1997–1998 dyrekcja Lecha Raczaka.
►  1998–2000 dyrekcja Waldemara Matuszewskiego.
►  2000–2003 dyrekcja Pawła Wodzińskiego (Paweł Łysak – wicedyrektor).
►  Od 2003 dyrekcja Pawła Szkotaka.
CZYTAJ DALEJ

BIBLIOGRAFIA ORAZ LINKI

►  125 lat. Twierdza i teatr. Księga Jubileuszowa Teatru Polskiego w Poznaniu (1875-2000). Red. Krzysztof Kurek. Poznań 2000.
►  130 lat Teatru Polskiego w Poznaniu (1875 - 2005). Red. Marta Mielcarek, Joanna Nowak. Poznań 2005.
►  Architektura teatralna w Polsce. Red. Dorota Buchwald, Monika Jarzyna, Piotr Morawski. Warszawa 2011.
►  Ewa Guderian-Czaplińska: Albumy teatralne. Artyści poznańskich scen 1918-1939. Poznań 2003.
►  Ewa Guderian-Czaplińska: Teatralna Arkadia. Poznańskie teatry dramatyczne 1918-1939. Poznań 2004.
►  Józef Ratajczak: Życie teatralne Poznania. Część I-IV. Poznań 1983-1985.
►  Naród Sobie - Teatr Tobie. Red. Anna Maśląkowska, Joanna Nowak. Poznań 2011.
►  Teatr Polski w Poznaniu 1875-1975. Red. Andrzej Jakimiec. Poznań1975.
►  Uśmiech Melpomeny. Teatry poznańskie. „Kronika Miasta Poznania”, R. 2000, nr 3.
CZYTAJ DALEJ
AUTOR: Agata Wittchen-Barełkowska

ul. 27 Grudnia 8/10, 61-737 Poznań | www.teatr-polski.pl


POWIĄZANE SPACERY

TEATRALNE PRZESTRZENIE POZNANIA

Copyright SPACEROWNIK TEATRALNY 2016. All Rights Reserved.

Design by Dominika Naziębły, Łukasz Gosławski. Powered by Wojciech Sowa.