Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.
x
X

ZAPLANUJ SWÓJ SPACER

Teatralny Żoliborz Andrzeja Wajdy

3,341 km
Andrzej Wajda był nie tylko wybitnym reżyserem filmowym, ale też jednym z najbardziej znaczących inscenizatorów scenicznych, który wyreżyserował ponad czterdzieści przedstawień w teatrach całego świata. Choć głośny był już jego debiut w 1959 roku - Kapelusz pełen deszczu na gdyńskiej scenie Teatru Wybrzeże - rozpoznawalny jako twórca teatralny stał się przede wszystkim za sprawą scenicznych adaptacji powieści Fiodora Dostojewskiego. W Polsce i za granicą wystawił Biesy, Idiotę czy Zbrodnię i karę. Wielokrotnie sięgał też po klasyczne teksty dramatyczne, takie jak Hamlet czy Wesele, interpretując je wciąż na nowo. Mimo licznych podróży po świecie, zawsze wracał na warszawski Żoliborz, gdzie spędził ponad czterdzieści lat życia. Wędrując śladami Wajdy po tej warszawskiej dzielnicy, chcemy pokazać rozmaite fascynacje twórcze i miejsca mu bliskie, w tym także adresy przyjaciół-artystów, bo Andrzeja Wajdę w jego życiu i sztuce - niezależnie od dziedziny, którą wybierał – interesował przede wszystkim drugi człowiek.
 
Autorka: Monika Pilch
Orientacyjny czas trwania spaceru: 1,5 h
Data publikacji: 2.10.2023
 
MIEJSCA POZA TRASĄ SPACERU:
1. Parafia Miłosierdzia Bożego | ul. Żytnia 39

Tu 5 IV 1985 roku odbyła się premiera „Wieczernika” Ernesta Brylla w reżyserii Andrzeja Wajdy. Cenzura oraz władze miejskie nie wyraziły zgody na wystawienie „Wieczernika” w żadnym z warszawskich teatrów. Przyczyną była zarówno osoba autora (który po wybuchu stanu wojennego otwarcie działał w opozycji, a po realizacji przedstawienia stracił pracę), jak i polityczne aluzje wpisane w tekst przedstawienia. Parafia Miłosierdzia Bożego była wówczas w trakcie odbudowy, nie działało ogrzewanie. By nie zmarznąć, ubierano się w  waciaki i kożuchy.  Aktorzy z powodu pracy nad tym przedstawieniem byli kilkakrotnie przesłuchiwani przez władze; spotykali się zresztą na próby nocą. Spektakl wymagał od aktorów skupienia, ale też budził niecodzienne emocje. Niestety, mimo że przedstawienie, dla uniknięcia cenzury, było próbowane i grane poza godzinami pracy teatrów, zostało pokazane jedynie piętnaście razy. W pamięci twórców zapisała się także pozostawiona przez Wajdę karteczka: „Pamiętaj! Twoim obowiązkiem dokładać do ognia! Reżyser”.

 

2. Teatr Powszechny | ul. Jana Zamoyskiego 20

W 1989 roku, po przedwczesnej śmierci Zygmunta Hübnera, Andrzej Wajda został dyrektorem artystycznym Teatru Powszechnego w Warszawie. Został powołany na to stanowisko na prośbę zespołu artystycznego, który dobrze znał, bo od lat z nim współpracował. Wajda zgodził się objąć tę funkcję nie tylko ze względu na zespół. To właśnie za sprawą Zygmunta Hübnera, który osobiście zaproponował Wajdzie w 1959 roku zrealizowanie w Teatrze Wybrzeże „Kapelusza pełnego deszczu” Michaela Gazzo ze Zbigniewem Cybulskim w roli głównej, reżyser zadebiutował jako twórca teatralny. Pierwszym przedstawieniem, wystawionym przez Wajdę w Teatrze Powszechnym, była „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej, gdzie publiczność siedziała na scenie i mieszała się aktorami. Wajda zrealizował też „Rozmowy z katem” Kazimierza Moczarskiego, gdzie główną rolę, czyli samego autora, zagrał Zygmunt Hübner. Spektakl rozgrywał się w naturalistycznej scenografii, przypominającej więzienną celę.  W kolejnych latach Wajda wystawił w Teatrze Powszechnym „Pannę Julię” Augusta Strindberga i „Lekcję polskiego” Anny Bojarskiej, a już jako dyrektor „Dwoje na huśtawce” Williama Gibsona czy „Romea i Julię” Williama Szekspira. Pełnił funkcję dyrektora artystycznego do roku 1991, potem niejednokrotnie odwiedzał ten  teatr jako widz. Grali tu przecież aktorzy, którzy byli szczególnie bliscy jego sercu.

 
 
  • 1.

    Dom Andrzeja Wajdy | ul. Józefa Hauke-Bosaka 14

    W domu na warszawskim Żoliborzu Andrzej Wajda mieszkał od 1973 roku, aż do śmierci w roku 2016. Ta część dzielnicy określana jest mianem Żoliborza Oficerskiego, bo w 1921 roku Mieszkaniowe Stowarzyszenie Spółdzielcze Oficerów, na gruntach uzyskanych od rządu wybudowało tu osiedle. Zamieszkało na nim ponad trzydziestu generałów i wielu pułkowników, m.in.: Władysław Anders, Władysław Bortnowski, Józef Haller, Stefan Rowecki czy Stanisław Sosabowski. Głównym założeniem architektonicznym było stworzenie osiedla według koncepcji miasta-ogrodu. Wille w stylu dworkowym, ze spadzistymi dachami oraz gankami z kolumnami, otaczały przestronne ogrody. W domu przy Hauke-Bosaka Wajdę wielokrotnie odwiedzali przyjaciele-filmowcy, w szczególności zaś członkowie Studia Filmowego X. Bywali tu też zaprzyjaźnieni z reżyserem aktorzy: Daniel Olbrychski, Krystyna Janda, Joanna Szczepkowska, Janusz Gajos czy Olgierd Łukaszewicz. Spotykano się często przy okazji imienin czy jubileuszy, ale też w sytuacjach trudnych i bolesnych, które należało wspólnie przeżyć. Spotkaniom w domu reżysera niejednokrotnie towarzyszyły podawane przez Krystynę Zachwatowicz herbata z konfiturami i szarlotka. Na zgromadzonych w domu stosach scenariuszy i szkiców można było zobaczyć notatki Mistrza, sporządzane wiecznym piórem. Reżyserowi w pracy często towarzyszyli czworonożni przyjaciele: psy i koty. Dom Wajdy był wypełniony obrazami i książkami.
     
  • 1,056 km
    19 min
  • 2.

    Cytadela Warszawska | ul. Jana Jeziorańskiego 4

    Cytadela Warszawska była miejscem, które Andrzej Wajda często odwiedzał, wędrując po Żoliborzu. Tu realizowano zdjęcia do dwóch filmów laureata Oskara – Pana Tadeusza (1999) oraz Katynia (2007). „Katyń” był szczególnie bliski Wajdzie. Stworzył ten film także z pobudek osobistych, jego ojciec, oficer Wojska Polskiego, został zamordowany w Charkowie. Żołnierze, którzy zostaną zamordowani w Katyniu, są gromadzeni w plenerach Cytadeli. To właśnie na tle jej murów widzimy niektórych bohaterów, np. porucznika Jerzego, w którego wciela się Andrzej Chyra. W Cytadeli odbywały się także zdjęcia do „Pana Tadeusza”. Choć planów zdjęciowych było w tym filmie bardzo wiele (znajdowały się m.in. w Sierpcu, Kazuniu, Łomiankach czy Smolnikach), to w  Cytadeli Warszawskiej nakręcono najazd Moskali na Zamek Horeszków. Andrzej Wajda wspominał, że - kiedy aktorzy kończyli zdjęcia – to po kilku godzinach posługiwania się językiem Mickiewicza rozmawiali już ze sobą inaczej. 
  • 0,915 km
    16 min
  • 3.

    Galeria Sztuki Alicji i Bożeny Wahl | ul. Mierosławskiego 9

    Kiedy Andrzej Wajda rozpoczynał studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, myślał, że będzie malarzem. Zrezygnował z drogi artysty-samotnika (jak wielokrotnie powtarzał) i zajął się takimi dziedzinami, jak film i teatr.  Jednak przez całe życie, pracując nad różnymi filmami i przedstawieniami teatralnymi, wypełniał kolejne notesy szkicami i drobnymi rysunkami. W szkicownikach Andrzeja  Wajdy odnaleźć można portrety twórców takich, jak Stanisław Lem, Gustaw Holoubek czy Józef Czapski. Założona na warszawskim Żoliborzu w 1979 roku przez siostry Alicję i Bożenę Wahl, galeria była miejscem spotkań warszawskiej cyganerii artystycznej i drugą w Polsce prywatną galerią sztuki (pierwszą prowadził od 1977 roku Piotr Nowicki). Jej właścicielki były malarkami i ilustratorkami. Bożena Wahl tworzyła także scenografię do spektakli teatralnych. Siostry Wahl organizowały wystawy, potem często pośredniczyły w sprzedaży prezentowanych na ekspozycjach dzieł. Tu swoje prace prezentowali m.in. Jerzy Adam Stajuda, Zdzisław Beksiński czy Teresa Pągowska. Odbywały się tu także wystawy rysunków Witkacego czy grafik Schulza, nieprzeznaczonych na sprzedaż . Ostatnią ekspozycją przed zamknięciem galerii w roku 2002 był wernisaż Jana Lebensteina. Andrzejem Wajda wielokrotnie odwiedzał galerię sióstr Wahl.
  • 0,715 km
    13 min
  • 4.

    Dom Krystyny i Janusza Morgensternów | ul. Kazimierza Brodzińskiego 30

    Warszawski Żoliborz stał się siedzibą licznych zaprzyjaźnionych ze sobą twórców. Mieszkali tu m.in.: Kawalerowicze, Lutosławscy,  Krzysztof Zanussi, Krzysztof Komeda, Janusz Majewski i Zofia Nasierowska oraz Radosław Piwowarski. Dom Morgensternów – obok domu Wajdów – był także siedzibą towarzyskich spotkań.  Oprócz artystów zamieszkujących Żoliborz bywali tu m.in. Roman Polański i Meryl Streep. Popularna już wówczas amerykańska aktorka obsadzona została  w inscenizacji „Biesów”, które Andrzej Wajda wyreżyserował  w 1974 roku w Yale Repertory Theatre w New Haven. Ze względu na aktorkę i towarzyszącego jej Christophera Lloyda Wajda przywrócił wyrzucone w premierowej wersji scenariusza sceny. Streep mała także zagrać kilka lat później w przygotowanej na deskach tego samego teatru adaptacji „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza. Ostatecznie nie znalazła się jednak w obsadzie tego przedstawienia.
  • 0,138 km
    2 min
  • 5.

    Dom Niemena | ul Wieniawskiego 6

    Andrzej Wajda był także gościem w domu Czesława Niemena. Artyści przyjaźnili się, ale także pracowali razem. Kiedy Andrzej Wajda pracował nad ekranizacją „Wesela” Wyspiańskiego, postanowił, że piosenkę Chochoła „Miałeś Chamie Złoty Róg” zaśpiewa właśnie Czesław Niemen. Niemen pisał także muzykę do spektakli teatralnych. Został nawet zatrudniony jako kompozytor w Teatrze Narodowym przez Adama Hanuszkiewicza.
  • 0,289 km
    5 min
  • 6.

    Dom Kaliny Jędrusik i Stanisława Dygata | ul. Kochowskiego 8

    Kalina Jędrusik i Stanisław Dygat przeprowadzili się na warszawski Żoliborz w 1972 roku.  Podobnie jak w swoim poprzednim mokotowskim  mieszkaniu, tak i na Żoliborzu prowadzili dom otwarty, gdzie właściwie przez całą dobę mile widziani byli znajomi i przyjaciele ze świata artystycznego, m. in. Andrzej Wajda, który przyjaźnił się z Dygatami. Wajda obsadzał Kalinę Jędrusik jedynie w rolach epizodycznych (grała w „Niewinnych Czarodziejach” i w „Ziemi obiecanej),  ale reżyser śledził stale jej artystyczne dokonania.  Widział aktorkę m.in. jako Holly Golightly w "Śniadaniu u Tiffany`ego" na deskach pobliskiego Teatru Komedia oraz w monodramie Jacka Bocheńskiego „Tabu”, który grany był w warszawskiej siedzibie STS-u. Po przedwczesnej śmieci Stanisława Dygata w roku 1978 Wajda pomagał artystce, która mieszkała w żoliborskim domu do końca życia.
  • 0,228 km
    4 min
  • 7.

    Kinoteatr Tęcza | ul. Pawła Suzina 6

    Powstały w 1929 roku, zabytkowy budynek kina „Tęcza” przekazany został Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Swoją siedzibę miały tu awangardowy Teatr im. Żeromskiego, kino Żoliborz i kino Świat. Potem od 1989 roku działała tu grupa artystyczna Akademia Ruchu. Andrzej Wajda, który oglądał filmy jedynie w kinie, był bywalcem kolejnych, powstających w tym miejscu instytucji. Z okazji 95. rocznicy urodzin Wajdy pokazana została tu wystawa prac Andrzeja Pągowskiego, zatytułowana „Wajda na nowo” i prezentująca nowe, powstałe specjalnie z okazji jubileuszu plakaty do filmów fabularnych i dokumentów. Na dziedzińcu kina Tęcza w specjalnie powstałym, letnim kinie plenerowym odbył się przegląd filmów Andrzeja Wajdy.