Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.
x
X

ZAPLANUJ SWÓJ SPACER

GLIWICKI TEATR MUZYCZNY

ul. Nowy Świat 55/57

Teatr działalność zainaugurował w październiku 1952 r. pod nazwą „Operetka Śląska ze sceną w Gliwicach”. Jego usamodzielnienie nastąpiło w 1955 r. W 1996 r. został połączony z Gliwickim Miejskim Ośrodkiem Kultury i od tego momentu działał pod nazwą „Teatr Muzyczny”, a od 1 lipca 2001 r. jako „Gliwicki Teatr Muzyczny”. Mieści się w pochodzącym z przełomu XIX i XX w. byłym Domu Strzelców gliwickiego Bractwa Kurkowego przy ul. Nowy Świat 55/57.
Równocześnie od 1996 r. dodatkowo dysponuje przystosowanymi do występów Ruinami Teatru Miejskiego przy ul. Przyjaźni 18 - przedwojennego „Teatru Viktoria” oraz salami widowiskowymi „Kina Amok - Scena Bajka” przy ul. Dolnych Wałów 3. Swoje przedstawienia i koncerty prezentuje także w siedzibie na patio. W jego repertuarze od początku działalności znajdujemy przede wszystkim klasyczne operetki oraz spektakle baletowe, a także musicale, sztuki dramatyczne i widowiska taneczne. Od kilku lat ważnym elementem jego repertuaru są spektakle adresowane dla najmłodszych widzów.
Operetka Śląska działalność zainaugurowała premierą Krainy uśmiechu Franciszka Lehára 11 października 1952 r., w starym i nieefektownym budynku, w którym już w 1827 r. występowały gościnnie teatry objazdowe. Jego zły stan techniczny sprawił, że przez następne dziesięciolecia gmach poddawany był rozbudowie i systematycznym remontom. Trzon organizacyjny nowego zespołu wyłoniony został z Opery Śląskiej w składzie: Bolesław Fotygo-Folański – reżyser, Zbigniew Lipczyński – dyrygent i Tadeusz Gryglewski – scenograf.
Teatr od początku uprawiał wszystkie klasyczne gatunki komedii muzycznej, w tym także utwory kompozytorów śląskich i wypełniał realnie istniejące na tym terenie zapotrzebowanie na muzykę lżejszego gatunku. W repertuarze jego były m. in. Wesoła wdówka F. Lehára, Orfeusz w piekle J. Offenbacha, Księżniczka czardasza I. Kalmana, Zemsta nietoperza i Baron cygański J. Straussa, Człowiek z La Manczy M. Leigha, Hello, Dolly! J. Hermana, West Side Story L. Bernsteina, Cyrulk sewilski  G. Rossiniego, Tarzan P. Collinsa, Ptasznik z Tyrolu K. Zellera czy Footloose-wrzuć luz! T. Snow – wielki przebój Broadwayu, który w Gliwicach miał swoją europejską prapremierę, a także 42 ulica H. Warrena i Ragtime S. Flaherty'ego.
Współcześnie w jego repertuarze znajdują się również inne gatunki, takie jak opera, baśń muzyczna, balet klasyczny i współczesny, widowiska farsowe, koncerty symfoniczne i oratoria. Przygotowane z udziałem utalentowanych solistów, są zazwyczaj realizowane na dobrym poziomie artystycznym. W efekcie teatr zdobył ugruntowaną pozycję, wśród mieszkańców miasta i regionu. Poza szeroką działalnością objazdową, w latach 1956–1961 dysponował drugą stałą sceną w gmachu Teatru Miasta Chorzowa przy ul. Sienkiewicza 4, gdzie w ramach tzw. Teatru Komedii Muzycznej przygotowanych zostało dodatkowo kilkanaście premier.
Współcześnie dwa główne nurty pracy teatru wyznacza działalność repertuarowa – musicalowo-operetkowa i impresaryjna, dzięki czemu mieszkańcy Gliwic mają do dyspozycji atrakcyjną ofertę kulturalną, na którą składają się rodzime premiery oraz liczne festiwale, koncerty, a także teatralne i indywidualne występy gościnne. W efekcie Gliwice stały się ważnym ośrodkiem życia kulturalnego regionu. Sztuka teatru kształtując współczesne jego oblicze, z uwagą odwołuje się do wielowiekowej tradycji teatralnej. Służy temu m. in. proces przypominania dokonań artystycznych minionych pokoleń, w tym historii zbudowanego w ramach kompleksu kulturalno-rozrywkowego w 1890 r. „Teatru Viktoria”. Gmach do 1945 r. należał do największych obiektów teatralnych Górnego Śląska. Spalony przez wojska rosyjskie, przez całe dziesięciolecia pozostawał niebezpieczną ruiną i złowrogą pamiątką po latach wojny.
W 1996 r. w wyniku zabiegów Fundacji Odbudowy Teatru Miejskiego udało się udostępnić widzom jego wnętrze. Wtedy też okazało się, że w swej przejmującej surowości, nieoczekiwanie jest niepowtarzalną atrakcją architektoniczną miasta, którą ze względu na panujące zimową porą niskie temperatury powietrza okresowo wykorzystuje się jako drugą scenę Gliwickiego Teatru Muzycznego.I wreszcie trzecia i czwarta scena teatru mieszczą się w jednej z najmłodszych gliwickich placówek kulturalnych „Kino Amok – Scena Bajka”. W budynku tym już w 1928 r. istniało nowoczesne kino Union-Theater-Lichtspiele Gleiwitz. W jego wnętrzu, obok obszernego hollu, znajdowała się sala kinowa na około tysiąc miejsc, dysponująca ośmioma lożami górnymi i jedenastu dolnymi. Po wojnie, do końca XX w. działało w nim kino „Bajka”. Niestety z chwilą pojawienia się multipleksów, podupadło w ruinę i zostało odsprzedane miastu. Po rewaloryzacji i modernizacji wnętrz, rozszerzono profil jego działalności. Obecnie poza seansami studyjnego „Kina Amok” w budynku prezentowane są spektakle Gliwickiego Teatru Muzycznego.
CZYTAJ DALEJ

CIEKAWOSTKI

►  Gliwicki Teatr Muzyczny obok Sceny Głównej przy ul. Nowy Świat 55/57 na 462 miejsca.
►  Dysponuje okresowo sceną w „Ruinach Teatru Miejskiego” przy ul. Przyjaźni 18 na 300 miejsc oraz dwoma scenami „Kina Amok – Scena Bajka” przy ul. Dolnych Wałów 3: dużą na 342 widzów i mniejszą na 40. Obie są klimatyzowane i przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
►  Od 1989 roku organizowane są Gliwickie Spotkania Teatralne, których gospodarzem od 2001 r. jest Gliwicki Teatr Muzyczny. Co roku z tej okazji do miasta przyjeżdżają teatry z kraju i zagranicy, zarówno dramatyczne, jak i offowe, dzięki czemu Festiwal stanowi dla Śląska ważne wydarzenie kulturalne.
►  Teatr jest wydawcą bezpłatnego miesięcznika Gliwicki Magazyn Kulturalny, wydawany w latach 1995–2001 przez Miejski Ośrodek Kultury.
►  Status organizacyjny: teatr miejski.
CZYTAJ DALEJ

WAŻNE DATY

►  13 kwietnia 1952 r. – uchwałą sejmu do życia powołana została Operetka Śląska jako druga scena Opery Śląskiej.
►  11 października 1952 r. – odbyła się inauguracyjna premiera operetki Franciszka Lehára Kraina uśmiechu w reż. B. Fotygo-Folańskiego. Tym samym otwarta została pierwsza w powojennej Polsce operetka „państwowa”. 
►  1 kwietnia 1996 r. – zmieniono nazwę Operetki Śląskiej i utworzono Teatr Muzyczny w Gliwicach.
►  9 maja 1996 r. – z inicjatywy dyrektor Ewy Strzelczyk przywrócona została przestrzeń dawnego „Teatru Viktoria”, która od tego czasu funkcjonuje pod nazwa „Ruiny Teatru Miejskiego”.
►  30 czerwca 2001 r. – likwidacji uległa nazwa Teatr Muzyczny w Gliwicach.
►  1 lipca 2001 r. – przyjęto nazwę Gliwicki Teatr Muzyczny.
►  11 października 2002 r. –  w 50. rocznicę inauguracji działalności Operetki Śląskiej odbyła się jubileuszowa gala.
►  W 2005 r. – teatr przejął opiekę nad „Ruinami Teatru Miejskiego”, a rok później nad budynkiem kina Bajka. Jest również organizatorem Krakowskiego Salonu Poezji w Gliwicach.
►  W 2012 r. – z pominięciem procedury konkursowej przedłużono kontrakt dyrektorski z Pawłem Gabarą do 31 sierpnia 2016 roku.
►  28 stycznia 2015 r. – Paweł Gabara złożył rezygnację z pełnienia funkcji dyrektora Gliwickiego Teatru Muzycznego.
CZYTAJ DALEJ

CIEKAWE POSTACI

  • Mieczysław Teliszewski i Stanisław Tokarski
  • pierwsi dyrektorzy teatru.

  • Michał Ślaski
  • Zbigniew Kalemba
  • Józef Pelszyk
  • Wacław Śniady
  • Stefan Syryłło
  • Krystyna Westfal
  • Tadeusz Wiśniewski
  • Andrzej Zubek
  • Ewa Strzelczyk
  • Paweł Gabara
  • Bolesław Fotygo-Folański
  • Witold Zdzitowiecki
  • Roman Niewiarowicz
  • Danuta Baduszkowa
  • Mieczysław Daszewski
  • Maria Sartova
  • Marcin Sławiński
  • Tomasz Dutkiewicz
  • Robert Talarczyk
  • Witold Rowicki
  • Włodzimierz Ormicki
  • Karol Stryja
  • Jerzy Sillich
  • Tomasz Biernacki
  • Ruben Silva
  • Feliks Parnell
  • Stanisław Miszczyk
  • Mikołaj Kopiński
  • Maria Surowiak
  • Stanisław Jarocki
  • Adam Kilian
  • Wiesław Lange
  • Barbara Ptak
  • Maria Artykiewicz
  • Beata Artemska
  • Irena Brodzińska
  • Małgorzata Derdzianka
  • Xenia Grey
  • Michalina Growiec
  • Danuta Orzechowska
  • Wanda Polańska
  • Hanna Rutkowska
  • Krystyna Westfal
  • Leokadia Zienko
  • Grażyna Brodzińska
  • Jan Ballarin
  • Ludwik Koprzywa
  • Stanisław Ptak
  • Aleksander Sawin
  • Michał Śląski
  • Ryszard Wojtkowski
  • Wioletty Białk
  • Małgorzaty Długosz
  • Jolanty Kremer
  • Anity Maszczyk
  • Witolda Wrony
  • Michała Musiała
  • Iwony Grocholskiej
  • Jacka Nowosielskiego
CZYTAJ DALEJ

BIBLIOGRAFIA ORAZ LINKI

►  15 lat Państwowej Operetki Śląskiej w Gliwicach. Red. Maria Błoszczyńska. Katowice 1967.
►  Państwowa Operetka Śląska w Gliwicach. Publikacja wydana z okazji prapremiery komedii muzycznej Michał Bałucki: Klub kawalerów. Gliwice, październik 1977.
►  Funde und Befunde zur schlesischen Theatergeschichte. Zusammengestellt von Bärbel Rudin. Bd 2; B. Vogelsang: Theaterbau in Schlesien. Dortmund 1984.
►  Cz. Mykita-Glensk: Kalendarium polskiego życia teatralnego na Śląsku. Śląsk Górny i Dolny (18551918), Opole 1995.
►  Cz. Mykita-Glensk: Kalendarium polskich przedstawień amatorskich na Górnym Śląsku w latach 19191921, Opole 1993.
►  Cz. Mykita-Glensk: Melpomena w śląskiej mazelonce. Szkice z dziejów polskiego życia teatralnego na Śląsku do roku 1939. Opole 2003..
►  Cz. Mykita-Glensk: Polskie tradycje teatralne Śląska. Opole 1987.
►  J. Schmidt: Życie teatralne w Gliwicach (17961944). Gliwice 1990.
►  Magiczne ruiny. Teatr Miejski w Gliwicach 18902010. Magical ruins: Municipal Theatre in Gliwice. Magische Ruinen: das Stadttheater in Gleiwitz. Oprac. i red. Małgorzata Zalewska-Zemła. Gliwice 2010.
►  B. Ptak: Stanisław Ptak. Jego… listy. Jego… miłość.  Ich… twórczość. Katowice: współwyd. Miasto Katowice 2007.
►  K. Weber: Geschichte des Theaterwesens in Schlesien. Daten und Fakten – von den Anfängen bis zum Jahre 1944. Dortmund 1980.
CZYTAJ DALEJ
AUTOR: Andrzej Linert

ul. Nowy Świat 55/57, 44-100 Gliwice | www.teatr.gliwice.pl


POWIĄZANE SPACERY

ZABRZE – GLIWICE

Copyright SPACEROWNIK TEATRALNY 2016. All Rights Reserved.

Design by Dominika Naziębły, Łukasz Gosławski. Powered by Wojciech Sowa.